maanantai 7. lokakuuta 2013

Kulma: Missä mieli loppuu, meditaatio alkaa




"Meditoiminen ei ole pyrkimys päästä jonnekin muualle. Meditoiminen on itsensä sallimista olla juuri siellä, missä on sellaisena kuin on. Se on myös maailman sallimista olla tällä hetkellä juuri sellainen kuin se on.”

Jon Kabat-Zinn [1]


Vilautin ensimmäisessä postauksessani teoreettista kolmiota: taiteilijan suhteita tietämiseen.



Seuraavat kolme bloggausta käsittelevät näitä kulmia. Nyt ensimmäisessä pureudun meditaatioon.

Tässä kulmassa väitän meditaation ohittavan mielen. Perustan väitteeni paitsi muiden harjoittajien kirjoituksiin, myös omaan kokemukseeni meditaatiosta.

Olen kokeillut kuvata sitä, miltä meditaatio omasta subjektiivisesta näkökulmastani tuntuu:

Meditointi todella tuntuu. Se on fyysinen kokemus. Meditaation ajattelemattomaan tilaan pääseminen tuntuu muuttavan fysiikkaani. Istun paikoillani, mutten enää tunnista asentoani. Omat ääriviivat hämärtyvät. Tunnen olevani hyvin pieni ja kevyt sekä valtavan raskas ja suurikokoinen. Vajoan, kohoan, lennän ja putoan, kasvan ja kutistun samaan aikaan. Koen jatkuvaa liikettä, jota voisi kuvailla sekä aaltoilevaksi että sykkiväksi. Kohisen. Olemukseni ei ole persoonallinen vaan ennemminkin sulautuva, pehmeä ja rajaton.

Tämä kuvaus tuo mieleen omat varhaiset kokemukset. Joskus alle kouluikäisenä minulla oli tapana maata hiljaisuudessa ja ajatella avaruutta. Olin valtavan kiinnostunut kaikesta avaruuteen liittyvästä. En oikein ymmärtänyt äärettömyyttä (enkä kyllä ymmärrä vieläkään), mutta päädyin kokemaan sitä. Tuijotin kattoa ja annoin mennä, en pitänyt kiinni mistään fyysisesti enkä ajatuksen tasolla. Olin avaruudessa, olin avaruutta. Koin pienuutta kaiken keskellä ja samalla kertaa valtavaa olemassaoloa, kuin koko maailmankaikkeus olisi minussa.

Aikuisiällä, kun löysin meditaation osaksi elämääni, huomasin kokemukseni olevan identtinen lapsuuden ajan ”avaruuskokemusten” kanssa.

Kun ajatukset jättävät minut, edes hetkeksi, olen yhtäkkiä kiinni jossain hyvin alkuvoimaisessa, samaan aikaan itseni sisäpuolella ja ulkopuolella. Minuus ikään kuin katoaa. Tätä kai tarkoitetaan, kun meditaation yhteydessä puhutaan transpersoonallisuudesta.

Tämän hehkutuksen jälkeen haluan totuuden nimessä kertoa, että meditaatio ei todellakaan aina ja joka kerta tunnu tältä. Viime päivinä harjoittaminen on ollut yhtä tarpomista. Istun alas, pari minuuttia menee oikein hyvin hengitykseen keskittyessä. Sitten hyökkäävät ajatukset, annan niiden mennä, hengitän. Joku ajatus tulee takaisin. Huomaan kertaavani vuorosanoja, suunnittelevani eväitä, miettiväni mitkä sanat on parasta valita ohjattuun meditaatioon…

Siinä sitten istun ja turhaudun. Ei avaruuteen yhtymistä tai muuta kiinnostavaa. Tylsää istumista, sitkeyttä pysyä paikoillaan, kun tekee mieli nousta ylös. Kymmenen minuuttia tuntuu mahdottoman pitkältä ajalta.

Matthieu Ricard tarjoaa lohdutusta kirjoittaessaan, että silloin, kun harjoitukseen ei ole halukkuutta, on siitä erityistä hyötyä. Tällöin harjoitus nimittäin kohdistuu siihen osaan, joka vastustaa henkistä etenemistä. Juuri tästä syystä hän painottaa harjoituksen vaativan sitkeyttä ja innokkuutta. [3]

Silloin turhauttavimmillaankin meditaatio on hyödyllistä harjoitusta. On hyvä huomata, miten meluisaa pään sisällä on, kuinka paljon käsittelemätöntä siellä liikkuu, kun lopettaa vastustamisen ja antaa mennä. Meditaatio ei ole epäonnistunut, vaikka transpersoonallisesta kokemuksesta ei näkyisi vilaustakaan.

Marja Kuparinen kuvailee meditaatiohetkeä näin: ”Sillä hengityksellä sinä liityt maailmaan ja luomakuntaan, olet osa yhteyttä. Älä pidä kiirettä. Hengitä ulos epäluottamusta ja pelkoa, luovuta pois se, jonka on aika mennä. Hengitä sisään luottamusta ja rauhaa, ota vastaan tämä päivä, se, jota juuri nyt elät.” [2]

Miltä meditaatio tuntuu sinulle?

Lähteet:

1. Kabat-Zinn, J. 2010 Kotiinpaluu. Helsinki: Basam Books.

2. Kuparinen, M. Kirkko & kaupunki. 9.7.2012

3. Ricard, M. 2010. Meditoinnin taito. Helsinki: Basam Books.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti